Dlouhé roky čekání. Lákavé trailery. Hlasité sliby. Dlouho očekávané vydání a... V nejlepším případě - falešná hra nebo tolik chyb, že je děsivé kliknout na zástupce, v nejhorším případě - smrt vývojářského studia, řada výpovědí a soudních sporů.
Ne, tento článek není o Cyberpunk 2077, i když by do společnosti, která se zde sešla, dobře zapadl. Toto je 5 nejlepších her, které nedokázaly přinést potěšení nejen hráčům, ale ani těm, kteří na nich pracovali.
A všechno to začalo tak dobře...
Rune II: Soud a případ
První díl akční hry Rune byl vydán v r 2000 rok a rychle shromáždil armádu fanoušků. Proto, když se v roce 2012 začaly šířit zvěsti o pokračování, a v 2017 bylo oficiálně oznámeno a fanoušci se radovali.
Radost vydržela až do promítání prvních gameplay videí. Pokračování, tehdy ještě nesoucí podtitul Ragnarok, vypadal trochu neohrabaně a ne každého potěšily znatelné narážky, že důraz bude kladen na multiplayer. Poté projekt „unikl“ ze Steamu a stal se exkluzivně pro EGS. A když hra vyšla... Jednoduše neměla to, pro co byla první část milována. Špatná optimalizace - hra se dokázala zpomalit téměř všem, prázdný děj a stejně prázdné servery multiplayerového režimu. Ale pokud to všechno bylo způsobeno špatným herectvím...
Od vydání akce a vývojářů uběhl jen den Studie lidské hlavy, 13. listopadu 2019 jsme zamávali vydavateli a vyrazili do Bethesda Softworks. Hra Ragnarok, docela očekávaně, byli takovou zprávou šokováni. O plánech studia se dozvěděli necelý týden před vydáním Rune II. Autoři si prostě nedali záležet na stávajících dohodách o podpoře hry, o dohodách o jejím mediálním pokrytí a navíc hned neposkytli vydavateli její zdrojový kód, čímž revizi zpochybnili. Jeden z vůdců Ragnaroku, Sam Goldberg, ne bezdůvodně, nazval tento čin v jednom ze svých rozhovorů „nožem do zad“.
Je zcela jasné, že následovalo soudní řízení, které se dotklo nejen uprchlých vývojářů, ale také Bethesdy, která je hostila. A pro další vývoj Rune vznikl nový tým, který se formoval Studio 369.
A přestože Human Head původně neuvádělo pokračování Rune jako důvod jejich rozpuštění, bylo těžké nespojovat smrt studia a kontroverzní projekt.
Dead Space 3: Death of a Legend
Série Dead Space se stala jedním ze standardů hororu. A vynikající příklad toho, jak zničit sérii a vývojářské studio. Zabijácký koktejl se skládal z předělávání a předělávání, stresu, skandálů a byrokracie.
Po 2011 objevily se první zvěsti o třetím díle. Fanoušci, kteří se obávali špatných prodejů Dead Space 2, měli radost. Kdyby jen věděli, z čeho mají radost...
Zvěsti se dlouho nepotvrdily. Vývoj třetího dílu byl oficiálně oznámen teprve v létě 2012, a to již v únoru 2013 rok hra vyšla. Fanoušci, kteří zprávy bedlivě sledovali, už tušili, že něco není v pořádku. Touhy EA se příliš lišily od stylu práce Viscerální hry. Vydavatel podle očekávání potřeboval prodeje. A začala se ozývat slova o rozšíření publika, ne tak děsivá atmosféra jako v prvních dílech, že by hra potřebovala více akce...
Nový Dead Space na své předchůdce vůbec nezabírá, ne. Rozhraní bylo stále dokonale integrováno do herního světa. Ale ne jeho nové prvky. Neobtěžovali se s nimi. Přesněji - ocel. Ale opustili to kvůli „pohodlí“. Zdálo se, že hra zůstala stejná, ale její zrychlené tempo bylo otravné, místo aby byl proces veselejší. Dead Space představil stealth a ještě více hádanek, akce se zpestřila, ale to bylo tak málo ve srovnání s bojovými scénami, že hráči neměli čas vydechnout. Nepomohly ani vedlejší úkoly, které se objevily.. Přidávali střelný prach do ohně nespokojeností PC publika s technickou stránkou a, ach hrůza!, s mikrotransakčním systémem. Zdá se zbytečné říkat, že naděje vydavatele na vysoké prodejní částky nebyly oprávněné.
Už v březnu se začalo mluvit o uzavření série, i když studio dál mluvilo o jejím zmrazení. Ne však na dlouho. V října 2017 Oznámila to EA Viscerální již neexistuje. Po Dead Space se studiu podařilo zapracovat na neúspěšné Jamajce a pár dalších projektech. Tak zemřelo studio, které existovalo téměř 10 let.
Poměrně nedávno, na konci 8 let dlouhého tunelu, se rozsvítilo světlo v podobě dvou projektů najednou. V 2022 vychází nová hra od „otce“ série – Glen Scofield, protokol Callisto. A Electronic Arts nijak nespěchá, aby vyvrátilo ve vzduchu visící fámy, ať už o remaku původního Dead Space, nebo o restartu série.
Anthem: Stáhnout hru
Reboot hymny byl zrušen v únoru tohoto roku. V březnu opustil projektový ředitel BioWare, Jonathan Warner. Zdá se, že v tuto chvíli hra ztratila poslední šanci dostat se z propasti, ve které se ocitla.
Všechno to začalo sliby o něčem novém v oboru, jak se často stává. Ve skutečnosti z pěti let, kdy byla hra ve vývoji, trvala aktivní činnost týmu podle pověstí o něco více než rok. Zbytek času byl podle novinářů věnován diskusím a pokusům vývojářů o vzájemné dohodě. Jako hlavní důvod problémů Anthem se stále častěji uvádí nedostatek koordinace. Ať už je to pravda nebo ne, demo hry fungovalo s obtížemi, ačkoli projekt vypadal energicky a potenciálně úspěšný.
Vydaná verze zakrývala všechny výhody dobré zápletky s dlouhými načítacími časy, zdlouhavým grindováním, monotónní hratelností, podivnými animacemi a bugy, které nejednomu hráči z projektu zcela zničily dojmy.
Zdálo se, že v aktualizacích by se dalo něco opravit. Ve skutečnosti se jejich odchod opozdil, jak bylo slíbeno v května 2019 Obsahový přídavek „Cathiclysm“ se k hráčům dostal v srpnu, kdy značná část z nich už byla unavená čekáním a hru opustila. Pak přišlo opuštění akčního systému a podpora hry začala vypadat jako v posledních měsících.
Rozsvítilo se světlo pro ty, které Anthem zaujala Únor 2020, kdy BioWare potvrdil nadcházející globální přepracování hry. Ale naděje vydržela jen rok. Globální epidemie předběhla globální zpracování a Anthem nepatřil mezi prioritní projekty.
Vampire: The Masquerade Bloodlines – 2: Endless Horror
Oznámení druhého dílu kultovní hry ve světě temnoty jaro 2019 ročník přivítal téměř každý s radostí. A přestože někteří byli zmateni vzhledem hlavních postav, důvodů doufat v kvalitní pokračování bylo více. Na pokračování pracoval scenárista a designér prvního dílu, Brian Mitsoda, poradci byli uvedeni jako dosud „nezrušeni“ Chris Avellone.
Původně měla hra vyjít za rok, v březen 2020. Ale ke konci 2019 Mnoho lidí již pochybovalo o připravenosti projektu, takže odložení vydání, ke kterému došlo v říjnu, nikoho nešokovalo a nevyvolalo paniku. Vývojáři sebevědomě hovořili o posílení týmu a práci na chybách, ke kterým došlo během vývoje prvního dílu. Potenciální hráči si užili videa představující frakce a příslib vydání Bloodlines 2 na novou generaci konzolí.
Málokoho překvapilo, když v červnu po známých skandálech Aveloon z projektu vypadl. Začalo to být alarmující srpen 2020, kdy byla hra poprvé odložena na rok 2021 a zhruba o týden později oznámili rezignaci nejen Mitsody, ale i kreativního ředitele projektu - Ka'ai Cluney, jehož místo však zaujal zkušený Alexandr Mandryka. Hardsuit Labs ani Paradox Interactive neoznámily konkrétní důvody změn, ale Mitsoda připustil, že jeho odvolání bylo šokující. Koncem října opustil loď, která se začínala potápět, druhý výpravný konstruktér. Cara Ellisonová. Opět nikdo neslyšel žádná zvláštní vysvětlení.
Připojení k týmu, který dříve pracoval na Assassin's Creed: Odyssey a Mass Effect: Andromeda Jordan Lemos a Samantha Wallschlaeger neopětoval naděje fanoušků. A z dobrého důvodu. Již v Únor 2021 bylo oznámeno, že „maškaráda upírů“ se stěhuje na dobu neurčitou, předobjednávky se nepřijímají a... projekt mění studia! A Hardsuit Labs začaly čistit své řady o měsíc později.
Jak bude tento epos pokračovat, zatím není jasné, ale je jasné, že ve šťastný konec věří málokdo. Navíc Vampire: The Masquerade Bloodlines – 2 již přestala být jedinou oznámenou hrou založenou na světech temnoty. V Květen 2019 Big Bad Wolf přiznal, že připravuje RPG Upír: Maškaráda - Swansong. V létě 2020 Komunita už viděla první trailer a dokonce i nějakou hratelnost. Listopad 2020 přinesl o něco méně zajímavé, ale stále zajímavé oznámení o upíří battle royale od Sharkmob Vampire: The Masquerade – Bloodhunt. A soudě podle toho, co říkají ti, kteří se dotkli alfa verze, hra vypadá docela vesele, i když to fanoušci nečekali. Můžete si také vzpomenout na průměrný Werewolf: The Apocalypse – Earthblood, vydaný v únoru, ale buďme upřímní – stěží měl konkurovat The Masquerade Bloodlines – 2.
Co teď udělají vývojáři toho druhého, je velkou otázkou. Rád bych věřil, že projekt ještě vyjde a nedopadne jinak. Důvodů pro toto přesvědčení je ale stále méně.
Marvel: Avengers: Ty jsi tak... nic
4.9 od uživatelů na Metacritic... „Nudné“, „nic“, „nesmyslné“, „nelogické“ – takové přídomky byly plné recenzí o hře, která byla původně očekávána a doufána jako poslední „ahoj“ z dokončené fáze Marvel Cinematic Universe. Spolupráce s vašimi oblíbenými postavami, filmový, největší projekt Krystalová dynamika – dost bylo hlasitých titulků a slibů. Beta Avengers se stala nejstahovanější beta v historii PlayStation.
Výsledkem je... Hra vyšla barevně a jasně, ale postrádá logiku. Autoři se buď snažili od filmové franšízy distancovat a dali postavám nové tváře, nebo znatelně přikyvovali jejím směrem. Stejně tak vůči komiksovým fanouškům. Ale dopadlo to divně. Obvyklí hrdinové vypadali jako kdokoli jiný než oni sami a hratelnost přilévala olej do ohně a nedovolila vám plně pocítit rozdíl při hraní za křehkou, ale obratnou Natashu a obrovského Hulka.
Navzdory negativním recenzím, nízkým online a vůbec ne vynikajícím prodejům je hra nadále podporována. Pravda, zdá se, že tyto aktualizace hru spíše dokončují. Komplikace čerpacího systému, která zvyšuje již tak zdlouhavý proces a přidává drť, je toho nejnápadnějším příkladem. Aktualizace s Hawkeye nepomohla – lukostřelci se nepodařilo výrazně zlepšit online úspěch projektu Square Enix. A už vůbec se nechci vyjadřovat k možnosti sestavit tým shodných postav.
Olej do ohně přilil patch, který během živého vysílání spálil osobní data hráčů.
Zda nadcházející příchod Black Panthera do hry situaci změní – ukáže čas. Mezitím se projekt dál pomalu sune do propasti.
Marvel: Avengers je vítaným zklamáním. Proč hra nemá budoucnost?